Mina 7 bästa tips för att knipa drömjobbet (och lyckas med vad som helst)!

Vissa drivs att pengar och/eller prestige, jag drivs av passion och har alltid gjort. Den drivkraften har gjort att jag lyckats landa flera drömjobb (för mig) i min karriär. Allt i från digital redaktör och digital Content-chef för TV-program som Let´s Dance, Idol, X-Factor och Big Brother till liknande tjänster för magasin som ELLE Decoration och ELLE Mat & vin – för att inte tala om min nuvarande tjänst som Head Of Content för Metro Media House.

Jag började fundera lite över vilka saker man aktivt kan börja träna upp för att ha försprång när det kommer till att avancera på jobbet, knipa drömtjänsten eller bara lyckas med i princip vad som helst. Här listar jag de sakerna som jag tränat upp och som har hjälpt mig.

1. Attityd är A & O 

 

En av mina gamla lärare sa alltid (verkligen så där jobbigt ofta) att attityd var det som urskilde bra medarbetare från mindre bra. Där och då tänkte jag inte särskilt mycket på den repetitiva uppmaningen, men när jag blev verksam i mediebranschen förstod jag precis vad han menade. Jobb i mediabranschen kan ofta vara stressiga och intensiva. Det handlar ofta om projekt och tydliga deadlines vilket kan göra den mest stresståliga – stressad. Här handlar det om att välja en positv attityd – och klamra sig fast vid den. För attityd är ett val – så välj rätt!

 

2. Välj bort skitsnack

 

Denna punkt har varit helt avgörande för mig i min karriär. Första gången jag förstod att det faktiskt handlar om att aktivt välja bort skitsnack och evigt ältande med kollegor om allt som är fel på jobbet, arbetade jag som reseledare i Grekland. Teamet satt inne på ett så kallat krismöte på grund av en situation som eskalerat till en konflikt utifrån just skitsnack kollegorna emellan. Min dåvarande chef sa då att skitsnack är ett val precis som allt annat, och att det kommer att påverka en oerhört negativt i längden att haka på det tåget, som oftast bara går runt och runt utan något slutmål. Jag är inte perfekt men försöker hålla skitsnack och människor som livnär sig på det – på avstånd.

 

3. Gör det lilla extra

 

Precis som du kommer ihåg den där servitrisen som gjorde det lilla extra på det där supertrevliga restaurangbesöket i somras, märker människor i din omgivning när du gör det där lilla extra. Inte för att du behöver – utan för att du vill. Jag vill poängtera att ”det lilla extra” inte handlar om övertidstimmar eller att säga ja till allt som landar på ditt bord (som inte ska vara där), utan snarare om att visa passion och brinna för det man gör. Allt blir dessutom så mycket roligare då. Jag älskar mitt jobb och produkten jag jobbar med som om den vore min egen – vilket motiverar mig dagligen att göra det lilla extra.

 

4. Var bjussig 

 

Ett av mina bästa tips för att nå egen framgång är att hjälpa och peppa andra att nå sina drömmar och mål. Lyft människor som förtjänar det för rätt öron och var generös med komplimanger, beröm och pepp. Finns där som stöd och var bjussig med din kunskap och erfarenhet. Jag är väldigt säker på att allt man ger – får man tillbaka tusenfalt. Känner du att du aldrig blir lyft så är det en bra idé att börja med dig själv. Ge till andra och nya dörrar kommer att öppnas för dig.

 

5. Sätt ord på det du vill 

 

Den här punkten har hjälpt mig otroligt mycket. Att helt enkelt sätta ord och formulera det man vill ha för rätt person/personer. Exempel: Har det öppnats en möjlighet på din nuvarande arbetsplats med en tjänst som du tror skulle passa dig? Gå till ansvarig person och säg att du är intresserad! Har du kreativa ideér på projekt du skulle vilja dra igång och genomföra på jobbet? Fråga om det finns utrymme för det. Det värsta du kan få är ett nej, men frågan som är mycket mer intressant är ”Vad är det bästa som kan hända?”.

 

6. Skapa hållbara arbetsrelationer

 

Med hållbara relationer menar jag inte såna som är starka under en kortare tid, i till exempel ett projekt – utan de som håller över tid. Och hur skapar man hållbara relationer? Jo, genom att vara öppen, rak och ärlig. Inte hålla inne med vad man känner utan kommunicera om/när det är något. På mitt bröllop i Frankrike i september i år ska faktiskt min chef från åren som reseledare vara toastmaster. Och nu menar jag inte att du behöver bli privat vän med dina medarbetare/kollegor. Men att upprätthålla hållbara relationer kommer att hjälpa dig på sikt.

Ett konkret tips jag kan bjuda på är att börja använda människors namn när du hälsar på dem. Få dem att känna sig sedda och du kommer ha enklare att knyta kontakt med personen i fråga. Uppmärksamma dem när de gör något bra och finns där när de behöver ditt stöd (obs, ej för obefogat skitsnack – kom ihåg punkt 2).

 

7. Var dig själv

 

Det är så viktigt att inte hålla upp en fasad på jobbet för att sedan komma hem och ”vara dig själv”. Du duger precis som du är i alla typer av sammanhang och faktum är att alla arbetsplatser behöver ett gäng olika personligheter för att blomstra. Du behöver inte vara ett socialt geni för att passa in. Introverta personer har minst lika mycket att komma med som extroverta och allt blir roligare när ni lär känna varandra – på riktigt – på arbetsplatsen. För mig är det helt avgörande att jag får vara jag på jobbet, och inte behöver bygga upp en professionell fasad. I mina ögon är det både omodernt och ohälsosamt.

Hoppas något av tipsen var till hjälp!

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!