Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Att träna i extrem hög värme – mina 7 bästa tips

Många avskyr att träna utomhus när det är varmt, men jag älskar det. Har alltid gillat att svettas mycket när jag tränar (antar att jag känner att jag puschar mig själv mer då?) och avslutar alltid sommarens pass med ett dopp på bakgården vilket bara känns SÅ lyxigt efter ett tufft pass. Här nedan listar jag i alla fall mina fem bästa tips när du tränar i extrem värme.

1. KLÄ DIG FÖR VÄRMEN 

Jag tränar helst i en sporttopp och ett par korta shorts (dvs så lite kläder som möjligt) men val av plagg är såklart valfritt. Någonting jag verkligen rekommenderar är att använda keps och i vissa fall även solglasögon. Kepsen håller huvudet svalt och därmed även solsting på säkert avstånd.

 

2. LADDA MED VÄTSKEERSÄTTNING

Förutom vanligt vatten hjälper jag kroppen en bit på vägen när det är extra varmt genom att toppa ett till två glas om dagen med en brustablett vätskeersättning. Det finns att köpa på apoteket samt på många välsorterade butiker.

 

3. ANVÄND SOLSKYDDSFAKTOR

Glöm för all del inte att smörja in dig innan du bockar av ett löppass eller bara kör lite övningar i gräset i sommar. Solen är inte bara utmattande utan även farlig. Ha respekt för den och se till att du inte bränner sönder dig. Det är inte skönt!

 

4. TRÄNA PÅ VÄGEN TILL… 

Jag älskar att träna på vägen till något. Speciellt under semestern då jag får mer tid för det. Tex om jag och Krister bestämmer att vi ska bada här på Ekerö så knyter jag mina springskor och joggar dit medan han tar bilen. Denna princip går att göra i stort sett till vad som. Hoppa av bussen några hållplatser tidigare, välj cykeln istället för tunnelbanan och ta en löptur på vägen till grillmiddagen hos vännerna. De flesta lånar gladeligen ut duschen så att du kan fräscha upp dig på plats. Tidseffektivt och ett avslappnande sätt att klämma in träningen under semestern.

 

5. DRA NER PÅ INTENSITETEN

Ditt hjärta, kropp och psyke får jobba extra hårt under träningspasset när solen steker på, så var inte rädd att dra ner på intensiteten när du till exempel löptränar. Jag jagar inga personbästa och skulle aldrig ta ut mig helt och hållet i extrem värme då svimningar inte är ovanligt. Spara dessa monsterpass till det blåser kyligare vindar igen.

 

6. DRICK VATTEN UNDER PASSET

Det här kan tyckas självklart men jag möter så många löpare utan vätskebälte när jag springer i den här extrema värmen som vi har och haft i sommar. Även om du bara ska ge dig ut på fem kilometer så rekommenderar jag varmt att ha med vatten. Det kommer inte bara att göra träningen härligare utan även förhindra uttorkning, huvudvärk och extrem trötthet efteråt.

 

7. AVSLUTA MED ETT DOPP 

Kan du avsluta sommarens träningspass med ett dopp så gör det, det finns nämligen ingenting som slår det som motivator. Jobbar du i stan så kanske det finns någon brygga i närheten av kontoret? Ta en löprunda runt stan och avsluta med att svalka dig i sjön eller havet.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!