Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Veckans utmaning – djupandningsövning morgon och kväll

Varje vecka under hela 2019 kommer jag att bjuda på en utmaning här på bloggen som du väldigt gärna får haka på. Varje söndag kommer dessa utmaningar att presenteras och varje måndag går startskottet för kommande ”veckans utmaning”.

Den här veckan ska jag avvara tid för kraftfulla andningsövningar morgon och kväll.

Visste du att bara genom att andas rätt kan du reducera stress på så sätt att kortisolnivån minskar? Du ökar ämnesomsättningen samt blodcirkulationen och får bättre immunförsvar och piggare hjärna på köpet.

Djupa andetag renar kroppen från slaggprodukter och avlastar njure och lever. Inte nog med det för du en bättre tarmfunktion samtidigt som andningsövningar hjälper att motverka känslomässiga obalanser i kroppen som ångest och oro.

Det bästa av allt? Det är helt gratis!

Andas gör vi människor omedvetet hela tiden – men nu handlar det om medveten andning och att använda hela lungkapaciten för att föra luften från magen upp mot bröstkorgen som en böljande våg.

Jag tänker köra två andningsövningar varje dag hela veckan – morgon och kväll. Vill du köra andra andningsövningar så går det minst lika men här tänkte jag dela med mig av två av mina favoriter.

Den första kommer från yogan som kallas Pranayama som bland annat ska minska stress och öka koncentrationen samt aktivera det parasympatiska nervsystemet och förbättra syreupptaget i kroppen och syrehalten i hjärnan. Det kan jag behöva. 😉

Gör så här:

Håll med ett finger över höger näsborre.

Andas sedan i lugnt tempo in och ut genom vänster näsborre.

Efter 26 andetag byter du till att hålla ett finger för höger näsborre och andas in och ut genom den vänstra.

Andra andningsövningen kan vi kalla 5-sekundersintervallen och den använder jag mig alltid av om jag vill komma ner i varv snabbt. Den är superbra mot stress och oroskänslor.

Gör så här: 

Dra in ett djupt andetag genom näsan under fem sekunder.

Håll andan i fem sekunder innan du andas ut igen genom munnen under fem sekunder.

Håll sedan andan igen i fem sekunder innan du slutligen kommit runt ett varv och börjar om…

Upprepa andningsövningen i ca tio ”rundor” bestående av fyra stycken 5-sekundarsintervaller. Båda övningarna tar inte mer än några minuter morgon och kväll så det ska vi allt klara av, eller hur? 🙂

Lycka till!

Foto: Unsplash 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Inspirerande och bra utmaning!
    Började i en Pranayamakurs förra veckan så för mig kommer detta helt rätt i tiden.
    Tack för din (som alltid) så fina pepp! ❤️

    Karolina Lilja 2019-01-13 22:38:07
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!